(obs. denna fundering riktiar sig främst till Mariel och Stefan)
Det hela handlar om dragningskraft.
Tidvatten beror ju på månens dragningskraft. Lek med tanken att månen är rakt ovanför mig när jag står med båda fötterna på jorden. Enligt mig borde jag rent teoretiskt väga mindre (knappt mätbart men mindre)? Eller är jag helt ute och cyklar nu? Tanken slog mig när jag satt och filosoferade på toa.
Om man nu ska dra detta vidare yttligare borde man faktiskt väga mindre på dagen än på natten om man befinner sig vid ekvatorn pga solens dragningskraft, den dragningskraften håller trots allt i jordklotet i sin onloppsbana kring solen.
Kommentarer?
/ J L T - XzionZ
tisdag 19 maj 2009
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
4 kommentarer:
jag vet inte... men jag tänker på att om man åker iväg i ett "rymdskepp" så är man ju väldigt tyngdlös? Om det du säger ska stämma borde man väl dras lite mot solen eller månen, beroende på vad man e närmast?
Sant, men tanken uppkom ju av att månens dragningskraft drar i haven så att vattnet höjs och sänks (tidvatten)
Påverkan är som sagt minimal, tidvatten uppkommer endast därför att haven är enorma.
Skulle tro du får iprincip en större skillnad i din "lätthet" av att raka dig varje morgon
/Steffe
det kanske har med vattnets massa och densitet... Vi påverkas kanske inte mer än att det vatten som faktiskt är inom oss "rör" sig :S men jag tror inte att hela våra kroppar "lättar" från månen är precis ovanför oss. Vi har fortfarande jordens gravitationskraft som våra kroppar svarar på. Det har väl kanske med tid och Rum att göra. (tänk dig att du är i ett flygplan och hoppar, du hoppar både bara rakt upp men också framåt om planet åker framåt) du vet ju inte om hela universum är i en slags atmosfär som i sig dras "neråt". och att vi därför borde väga olika beroende på hur nära/långt ifrån vi är "det där" som drar :P om du förstår :P
Skicka en kommentar