onsdag 8 juli 2009
tisdag 7 juli 2009
måndag 6 juli 2009
Fakta.
Alldeles för många som man pratat med ang rökning har sagt att vattenpipa är näst intill ofarligt, har alltid haft jävligt svårt att tro det. Så innan jag somnade idag bestämmde jag mig för att kolla upp saken lite. Personligen tycker jag faktan här under visar raka motsatsen till vad alla påstår. Men det kanske bara är jag? Avgör Själv!
Vattenpipa kan vara farligare än cigaretter
Tester har visat att den som röker vattenpipa får i sig extremt stora mängder av kolmonoxid och tjära. Testerna utfördes av ett erkänt laboratorium i Frankrike på uppdrag av den nationella tobaksförebyggande myndigheten Office français de prévention du tabagisme, OFT.
Enligt rapporten om studien produceras det under rökningen av en vattenpipa lika mycket av den giftiga gasen kolmonoxid som under rökningen av 15-52 cigaretter. När det gäller tjära producerar rökningen av en vattenpipa lika mycket som rökningen av 27-102 cigaretter.
- Vattenpipa är en källa till betydande exponering för skadliga ämnen för den som röker och till luftförorening för andra i slutna utrymmen, sade OFT:s ordförande professor Bertrand Dautzenberg i ett mediauttalande.
- En vattenpipa motsvarar ungefär 70 cigarettbloss.
Laboratoriet testade tre olika typer av vattenpipa. Det som mättes var mängderna av tjära, kolmonoxid och nikotin i röken. I 70 liter rök från vattenpipa uppmättes tjärmängder på 266-1023 milligram. Det innebär tjärhalter på mellan 27 och 102 gånger vad som är tillåtet inom EU för cigaretter.
När det gäller kolmonoxid var halterna i vattenpiperöken 15-52 gånger så höga som den högsta tillåtna halten i cigarettrök. Nikotinmängden från en vattenpipa motsvarade nikotinmängden från 1-6 cigaretter.
Källa: Nyhetsbyrån AFP
Publicerat den 12 november 2007
Så, har din åsikt förändrats ang vattenpipa eller känns det fortfarande som ett nyttigt alternativ? (nej detta är inte riktat till någon speciell)
//JLT Mot ALL rökning!
Vattenpipa kan vara farligare än cigaretter
Tester har visat att den som röker vattenpipa får i sig extremt stora mängder av kolmonoxid och tjära. Testerna utfördes av ett erkänt laboratorium i Frankrike på uppdrag av den nationella tobaksförebyggande myndigheten Office français de prévention du tabagisme, OFT.
Enligt rapporten om studien produceras det under rökningen av en vattenpipa lika mycket av den giftiga gasen kolmonoxid som under rökningen av 15-52 cigaretter. När det gäller tjära producerar rökningen av en vattenpipa lika mycket som rökningen av 27-102 cigaretter.
- Vattenpipa är en källa till betydande exponering för skadliga ämnen för den som röker och till luftförorening för andra i slutna utrymmen, sade OFT:s ordförande professor Bertrand Dautzenberg i ett mediauttalande.
- En vattenpipa motsvarar ungefär 70 cigarettbloss.
Laboratoriet testade tre olika typer av vattenpipa. Det som mättes var mängderna av tjära, kolmonoxid och nikotin i röken. I 70 liter rök från vattenpipa uppmättes tjärmängder på 266-1023 milligram. Det innebär tjärhalter på mellan 27 och 102 gånger vad som är tillåtet inom EU för cigaretter.
När det gäller kolmonoxid var halterna i vattenpiperöken 15-52 gånger så höga som den högsta tillåtna halten i cigarettrök. Nikotinmängden från en vattenpipa motsvarade nikotinmängden från 1-6 cigaretter.
Källa: Nyhetsbyrån AFP
Publicerat den 12 november 2007
Så, har din åsikt förändrats ang vattenpipa eller känns det fortfarande som ett nyttigt alternativ? (nej detta är inte riktat till någon speciell)
//JLT Mot ALL rökning!
söndag 5 juli 2009
Filmer och Serier
Dom här serierna har jag sett eller följer för tillfället skriver betyg bakom 1-5.
Lost: 3,5
Merlin: 3,0
Leverage: 2,0
Primeval: 3,0
Fringe: 3,5
Terminator the sarah connor chronicels: 2,5
Knight Rider 2008: 2,0
Chuck: 4,0
The Mentalist: 3,5
Avatar 3,5
True Blood 3,5
Och dom här ska jag börja se:
Legend of the Seeker
Eureka
Firefly
Virtuality
Sen hade vi ju filmen med :) Det är ett gäng jag bestämmt mig för att se på BIO nu i sommar, och det är dom här:
Ice Age 2 (har jag hunnit se 3,5)
Bruno (har jag hunnit se 3,5)
Harry Potter
Drag Me to Hell
Baksmällan (har jag hunnit se 4.0)
Sen blir det säkerligen någon mer :)
Nä nu ska jag ta och äta lite frukost sen börja fundera på att åka hemåt.
/ HOJT!
Lost: 3,5
Merlin: 3,0
Leverage: 2,0
Primeval: 3,0
Fringe: 3,5
Terminator the sarah connor chronicels: 2,5
Knight Rider 2008: 2,0
Chuck: 4,0
The Mentalist: 3,5
Avatar 3,5
True Blood 3,5
Och dom här ska jag börja se:
Legend of the Seeker
Eureka
Firefly
Virtuality
Sen hade vi ju filmen med :) Det är ett gäng jag bestämmt mig för att se på BIO nu i sommar, och det är dom här:
Ice Age 2 (har jag hunnit se 3,5)
Bruno (har jag hunnit se 3,5)
Harry Potter
Drag Me to Hell
Baksmällan (har jag hunnit se 4.0)
Sen blir det säkerligen någon mer :)
Nä nu ska jag ta och äta lite frukost sen börja fundera på att åka hemåt.
/ HOJT!
lördag 4 juli 2009
GRATTIS!!!
fredag 3 juli 2009
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)






